Procedury organizowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Procedury organizowania
i udzielania
pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
oraz wsparcia uczniów niepełnosprawnych
w Szkole Podstawowej
w Kaplonosach
Warunki organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 1
1. Ustala się następujące warunki organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
1) pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest świadczona uczniom, rodzicom i nauczycielom,
2) świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i bezpłatne,
3) z wnioskiem (załącznik nr 1) o udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi może wystąpić: uczeń, rodzice ucznia, dyrektor szkoły, nauczyciel,wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia z uczniem, pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania (higienistka szkolna), poradnia psychologiczno-pedagogiczna,pracownik socjalny, asystent rodziny, kurator sądowy, organizacja pozarządowa lub inna instytucja bądź podmiot działający na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży,
4) podstawę udzielania uczniowi pomocy stanowi:
a) informacja przekazana przez nauczyciela, wychowawcę lub specjalistę o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
b) opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej,
c) orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
d) orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.
5) W przypadku, gdy uczeń posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, obejmuje się go pomocą psychologiczno-pedagogiczną bez konieczności składania wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
2. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia (liczebność grupy: do 8 osób),
2) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych (liczebność grupy: do 8 osób),
4) zajęć specjalistycznych:
a) korekcyjno-kompensacyjnych (liczebność grupy: do 5 osób),
b) logopedycznych (liczebność grupy: do 4 osób),
c) rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne (liczebność grupy: do 10 osób),
d) innych o charakterze terapeutycznym (liczebność grupy: do 10 osób),
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
6) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
7) warsztatów,
8) porad i konsultacji.
3. Formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla nauczycieli i rodziców są:
1) porady,
2) konsultacje,
3) warsztaty,
4) szkolenia.
4. Wymiar godzin, w którym realizowane są poszczególne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o których mowa w ust. 2, ustala dyrektor szkoły z uwzględnieniem godzin, którymi dysponuje w danym roku szkolnym.
5. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniowi nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu tej pomocy: pedagog szkolny, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, socjoterapeuta.
6. Czas trwania zajęć, o których mowa w ust. 2 pkt 1-5 wynosi 45 minut; w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym lub dłuższym niż 45 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć.
§ 2
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana niezwłocznie po stwierdzeniu u ucznia specjalnych potrzeb w tym zakresie.
2. Dla ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną (z wyjątkiem ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego) zakłada się „Kartę udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej”, której wzór stanowi załącznik nr 2 do procedury.
3. Udział ucznia w formach, o których mowa w § 1 ust. 2, jest możliwy po wyrażeniu zgody przez jego rodziców; zgodę na objęcie ucznia formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzic wyraża poprzez podpis złożony na „Wniosku o objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną”.
4. Planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkiem wychowawcy klasy; odbywa się ono we współpracy z rodzicami ucznia i pedagogiem szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami, poradnią.
5. Za założenie i prowadzenie „Karty udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej” odpowiada wychowawca wraz we współpracy z nauczycielami, specjalistami pracującymi z uczniem oraz pedagogiem szkolnym.
§ 3
1. O zakwalifikowaniu ucznia do udziału w konkretnej formie pomoc psychologiczno-pedagogicznej decyduje dyrektor szkoły z zastrzeżeniem § 1 ust. 4.
2. Wychowawca klasy w porozumieniu z nauczycielem prowadzącym zajęcia monitoruje obecność ucznia w tych zajęciach i jego postępy.
3. Okres uczęszczania na zajęcia uzależniony jest od:
1) złagodzenia lub wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia pomocą,
2) zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych.
4. O zakończeniu udzielania danej formy pomocy decyduje dyrektor szkoły; podstawę podjęcia decyzji stanowi ocena efektywności działań dokonana przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia.
5. O zakończeniu udzielania danej formy pomocy uczniowi wychowawca klasy informuje jego
rodziców.
II. Tryb postępowania w przypadku objęcia ucznia
pomocą psychologiczno-pedagogiczną
§ 4
1. Wychowawca klasy w porozumieniu z pedagogiem szkolnym i we współpracy z innymi nauczycielami lub specjalistami planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w szczególności:
1) przedstawia dyrektorowi szkoły główne założenia dotyczące ustalenia form pomocy, okresu jej udzielania i wymiaru godzin, w jakim forma ta powinna być realizowana,
2) wychowawca powiadamia rodziców ucznia o przyjętych ustaleniach w sprawie udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poprzez przekazania do podpisu „Pisma powiadamiającego rodziców o ustalonych przez dyrektora formach, sposobach i okresie udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej” (załącznik nr 3)
2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest obowiązkiem zespołu, w skład którego wchodzą: pedagog szkolny, wychowawca klasy oraz nauczyciele i specjaliści udzielający uczniowi pomocy.
3. Zespół powołuje dyrektor szkoły na wzorze stanowiącym załącznik nr 4 do procedury.
4. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym i mogą w nich uczestniczyć rodzice ucznia; o terminie spotkań zespołu rodziców informuje dyrektor szkoły lub w jego imieniu koordynator zespołu, telefonicznie
5. Zebrania zespołu są protokołowane.
6. Zadaniem zespołu, o którym mowa w ust. 2, jest w szczególności:
1) ustalenie form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresu jej udzielania oraz wymiaru godzin poszczególnych zajęć,
2) opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na czas określony w orzeczeniu,
3) dokonywanie okresowej wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia co najmniej dwa razy w roku szkolnym,
4) opracowanie – co najmniej dwa razy w roku szkolnym – wniosków dotyczących dalszej pracy z uczniem.
7. Dyrektor szkoły powiadamia rodziców ucznia niepełnosprawnego o formie przyznanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej i o wszelkich zmianach związanych z jej udzielaniem w trakcie spotkania zespołu lub w przypadku nieobecności na spotkaniu zespołu poprzez przekazanie do podpisania protokołu ze spotkania zespołu.
8. Rodzice ucznia otrzymuję kopię wielospecjalistycznych ocen oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego; fakt otrzymania kopii potwierdzają podpisem na oryginale dokumentów.
9. Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego, organizowane zgodnie z zaleceniami określonymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanymi przez poradnię nie są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
10. Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia realizowane są w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo. Godzina zajęć rewalidacyjnych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć.
§ 5
Dla zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o których mowa w § 1 ust. 2, prowadzi się dziennik, do którego wpisuje się:
1) w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona uczniów,
2) oddział, do którego uczęszczają,
3) adres poczty elektronicznej rodziców oraz numery ich telefonów,
4) indywidualny program pracy z uczniem.,
5) w przypadku zajęć grupowych – program pracy grupy,
6) tygodniowy plan zajęć,
7) data i czas trwania zajęć,
8) tematy przeprowadzonych zajęć,
9) ocenę postępów,
10)wnioski do dalszej pracy,
-
odnotowuje się obecność uczniów na zajęciach
III. Zasady udzielania wsparcia rodzicom i nauczycielom
§ 6
1. Pomoc rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych, a jej udzielanie należy do obowiązków specjalistów zatrudnionych w szkole.
2. Wsparcie dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole zapewnia również Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Włodawie.
3. Zadania pedagoga, psychologa, logopedy, doradcy zawodowego i terapeuty pedagogicznego określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
4. Do obowiązków dyrektora należy organizowanie wspomagania szkoły w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Załącznik nr 1
do Procedury organizowania i udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wsparcia uczniów niepełnosprawnych
Dyrektor
Szkoły Podstawowej
w Kaplonosach
Wniosek o objęcie ucznia klasy …..
………………………………………………..
(imię i nazwisko ucznia)
pomocą psychologiczno-pedagogiczną
1. Podstawa do objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną
1) niepełnosprawność,
2) niedostosowanie społeczne,
3) zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
4) zaburzenia zachowania lub emocji,
5) szczególne uzdolnienia,
6) specyficzne trudności w uczeniu się,
7) deficyty kompetencji i zaburzeń sprawności językowej,
8) choroba przewlekła,
9) sytuacja kryzysowa lub traumatyczna,
10) niepowodzenia edukacyjne,
11) zaniedbania środowiskowe,
12) trudności adaptacyjne,
13) inne ………………………………………………………………………………………
2. Zgłaszający: ………………………………………………………………………………….
(imię i nazwisko)
□ rodzic, □ nauczyciel, □ wychowawca, □ specjalista, □ poradnia ………………………………………………………………………………......................................
(pełna nazwa poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistyczna)
□ inne osoby ………………………………………………………………………………..
(wymienić jaka funkcja)
3. Uzasadnienie wniosku
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
(działania podjęte w zakresie pracy z uczniem i współpracy z rodzicami oraz nauczycielami przed złożeniem wniosku, dotychczasowe efekty pracy z uczniem)
4. Proponowana forma pomocy:
□ zajęcia rozwijające uzdolnienia,
□ zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze,
□ zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
□ zajęcia logopedyczne,
□ zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,
□ porady i konsultacje, □ warsztaty,
□ zindywidualizowana ścieżka kształcenia
□ zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się,
- dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych
□ inne zajęcia o charakterze terapeutycznym …..................................................................................
………………………………………………...........
(podpis wnioskodawcy}
…....................................
(pieczęć szkoły} miejscowość, data
Państwo
….................................
zam. ….....................................
„Pismo powiadamiającego rodziców
o ustalonych przez dyrektora formach, sposobach
i okresie udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej”
Informuję, że w wyniku posiedzenia Zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z Państwa dzieckiem, uczniem/uczennicą ….......................................................................... zostały ustalone następujące formy sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Sposób udzielania |
Okres trwania |
Wymiar godzin |
Zajęcia rozwijające uzdolnienia |
|
|
|
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze |
|
|
|
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
|
|
|
Zajęcia logopedyczne |
|
|
|
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne |
|
|
|
Porady, konsultacje, warsztaty |
|
|
|
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia |
|
|
|
Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się |
|
|
|
Dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych |
|
|
|
Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym |
|
|
|
Z poważaniem
…......................................
podpis i pieczątka dyrektora szkoły
....................................................
data i podpis rodziców, prawnych opiekunów